Byta jobb?! Jag som alltid varit konsult. Vända ryggen till det koncept jag byggt upp under så många år. Lämna den arena jag kände mig hemma i för att byta sida? 

Global strategisk chef för SKF:s sociala medienärvaro. Att få chansen att arbeta som Head of Social på ett av Sveriges största internationella bolag. Tanken var hisnande och något skrämmande. Men samtidigt lockade utmaningen.

Ett varumärke. Ett bolag. En möjlighet att driva något hela vägen för en gångs skull. Inte att som konsult komma in och göra punktinsatser för att sedan lämna över och låta någon annan ta vid och driva projekten i hamn. Det skulle betyda att jag fick testa mina vingar fullt ut. En möjlighet att se om allt det jag lärt ut, sagt och tänkt genom åren verkligen stämde.

Så jag tog steget. Sa upp mitt konsultjobb på byrån, stängde ner konceptet jag varit med och byggt upp och lämnade tryggheten bakom mig. Den andra oktober tog jag hissen upp till fjortonde våningen på Nya Kulan; SKF:s huvudkontor i Gamlestan. Det som nu skulle bli min nya hemvist. Utsikten var förförande, jag var livrädd och undrade om jag valt rätt.

»Hur känns det?« På den frågan har jag nog ännu inte något svar. Men jag är nu en del av en stor organism. Det är helt annorlunda än livet som konsult. Det handlar inte längre om att jaga timmar att fakturera, utan att få dagens timmar att räcka till. Det handlar om att tänka i flera dimensioner, att tänka konceptuellt och strategiskt. Att ta ansvar för att nå 130 marknader med bra innehåll i våra sociala kanaler. Om att lära mig ett gigantiskt komplext internationellt företag på djupet, förstå nya produkter, sätta mig in i segment och våra kunders vardag och deras utmaningar. Att stötta och hantera många olika viljor. Inspirera, och säga nej. Tänka långsiktigt, och säkerställa att alla levererar kvalitet vecka efter vecka. Och att jonglera mängder med möten och mail.

Det är annorlunda, det är spännande, det är jätteroligt och ibland jättesvårt. Jag är nu den som anlitar konsulter. Jag är den som förut anlitade mig. Jag har haft otroligt mycket nytta av att ha varit konsult och att ha arbetat på kundsidan, men lär mig nu saker en konsult aldrig kan lära sig. Det är helt annat att vara på insidan. Och jag inser att vissa saker jag som konsult tyckte var enkla faktiskt är rätt invecklade. Varje dag innebär andra utmaningar – och ibland är det ändå precis samma som när jag jobbade som konsult inom sociala medier och digitalt varumärkesbyggande.

Så tillbaka till frågan. Den får förbli obesvarad. Men jag kan ge er ett antal fakta.

Hade jag inte valt att ta steget hade jag nog alltid funderat över hur det skulle vara att gå från konsult till ett storbolag. Alltid funderat över hur det skulle vara att få jobba med ett enda varumärke – att ansvara för, och äga hela processen. Och jag skulle aldrig fått chansen att ingå i ett team av underbara, drivande människor som alla arbetar mot ett och samma mål. Och den erfarenheten hade jag inte velat vara utan.

(Citat ut The Road Not Taken av ROBERT FROST)

Sarah Larsson Bernhardt, Corporate Communication Head of Social
SKF Group Headquarters