Nils har fil. kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap och har de senaste sju åren arbetat som kommunikationskonsult. Närmast kommer han från PR-byrån Oxenstierna & Partners i Stockholm.

Dina första månader som kommunikatör för Svenska Mässan koncernen har nu passerat – hur känns det?
Mycket bra! Svenska Mässan och Gothia Towers, som båda ingår i koncernen, bildar tillsammans en mötesplats där det alltid är något på gång. Det är stimulerande. Själva arbetsplatsen kännetecknas av högt engagemang och samarbete vilket passar mig bra.

Du har bytt ut Stockholm mot västkusten och lämnat rollen som kommunikationskonsult. Hur visste du att jobbet som kommunikatör för Svenska Mässan var rätt steg i karriären?
Efter flera år som kommunikationskonsult kände jag att det var dags att fokusera helhjärtat på en arbetsgivare. Svenska Mässan och Gothia Towers är i en spännande resa där visionen är att bli Europas mest attraktiva mötesplats. Det innebär att jag är med och bygger upp och formar den kommunikation som ska bidra till att vi tar oss dit – en fantastisk möjlighet att sätta tänderna i. Sedan är Göteborg och västkusten ett stort plus i kanten.

Yrken inom kommunikation och marknad är väldigt populära, vilket inte minst syns på det stora antalet sökande. Har du något tips till andra som eftersträvar en karriär inom området?
Yrkesområdet är väldigt brett och mitt tips är därför att fokusera på valda delar. Tänk efter – vilka områden är det du gillar mest? Fokusera sedan på att bli riktigt bra inom dem. Det är oftast det vi gillar att göra som vi har störst potential att bli riktigt bra på. 

Vi önskar Nils fortsatt lycka till i rollen som kommunikatör för Svenska Mässan!