Vad gör ni på Icomera?
Vi levererar uppkoppling av wifi till tåg och bussar över hela världen, såväl mjukvara som hårdvara.

Vad är framgångsreceptet bakom Icomera?
Produktmässigt är det främst stabiliteten i vår lösning samt att ligga rätt i tiden, att hela tiden ha ambitionen att växa och att bli bättre. Jag tror även att en stor del av företagets kraftiga tillväxt de senaste åren har berott på att vår VD, Karl-Johan Holm och den av grundarna som är kvar i bolaget, Mats Karlsson har samma entreprenöriella ledarstil. Båda vill framåt, fort. Det innebär att vi har starkt fokus framåt och är inte rädda för att trycka på gasen. En annan bidragande orsak till vår framgång är den fina kultur vi har med mycket frihet under ansvar och ett oerhört driv och engagemang hos alla våra fantastiska medarbetare som är våra kulturbärare, både här i Sverige och i dotterbolagen utomlands. Vi har dotterbolag i 6, snart 7, länder och levererar wifi till tåg och bussar i över 40 länder runt om i världen.

Vi på Jerrie är glada att få ta del av er framgångsresa vad är det som gjort att ni valt Jerrie som leverantör, och vad är viktigt när ni väljer samarbetspartner?
Något som verkligen gör att Jerrie sticker ut är hur ni behandlar era kandidater. Det finns ingen som behandlar arbetssökande på ett så bra sätt från a till ö. När jag själv varit arbetssökande tycker jag att det känns tröstlöst med alla automatiserade mailsvar, att man inte har någon koll på när processer avslutas, om de avslutas och vem som faktiskt får jobbet. Ni på Jerrie är alltid oerhört proffsiga, även i kluriga situationer, och visar alltid respekt mot både kandidat och kund, och det är mycket uppskattat. Ni kan få en kandidat att tänka om mitt i en process, för t ex en annan tjänst på samma bolag eller se andra processer hos era andra kunder där någon kanske passar bättre och tipsa om det istället. För mig handlar det om att ni tar hand om vårat varumärke gentemot de sökande kandidaterna på bästa sätt.

Vad är de största utmaningarna med att växa så snabbt som ni gör?
Vi ska utöka med 60 personer globalt bara i år och det är inte alltid helt enkelt att hitta rätt kompetens. Då konsekvenserna av en felrekrytering kan vara stora avstår vi hellre om det inte känns helt rätt. Ibland går det också så fort att man blir lite fartblind, men å andra sidan tror jag att vi får mycket gjort även om allt inte alltid är minutiöst genomarbetat, good enough räcker långt! Det är självklart också utmanande att utveckla interna processer i samma takt som företaget växer. Detta är något som vi alla vant oss vid, folk vet att de inte kommer till en superstrukturerad organisation, utan måste gilla att vara med att bidra att fortsätta bygga det pussel som vi börjat på. Vi vill ju ändå sträva mot en mer strukturerad miljö eftersom vi växer så mycket.

Vad är det roligaste med att växa så fort som ni gör?
Det är lyxigt att jobba med HR på ett bolag med sån tillväxt och med så mycket ny teknik. För det gör att vi har möjlighet att utveckla våra anställda åt de håll som de önskar. En av våra kollegor började som Projektledare och avancerade sedan till att bli chef över gruppen med utvecklare. Efter ett par år som chef önskade hon göra något annat och efter lite klurande kom hon på att det var verksamhetsledning hon vill ägna sig åt. Just då fanns ingen sådan roll på bolaget, men efter några månader kom en öppning och hon kunde flytta in i den nya rollen. Hon hade ingen tidigare erfarenhet av rollen men stor kunskap om våra produkter och arbetssätt så vi har under resans gång skickat henne på de utbildningar som rollen krävt. Vill man inte göra karriär kommer det en strid ström av nya produkter och utmaningar som kräver nya kunskaper så man kan även utvecklas mycket i sin befintliga roll. Att se människor växa i sina roller är en av de roligaste sakerna med mitt jobb!

Vad har du för upplevelser av kulturella skillnader inom rekrytering?
Det mesta är sig likt länder emellan men något som jag tycker är lite fascinerande är hur man som kandidat säljer in sig själv på olika sätt i olika länder. Där vi i Sverige fortfarande har ”Jante på axeln” ibland och kan vara onödigt ödmjuka, medan man i USA lär sig sälja in sig själv på ett helt annat sätt redan från tidig ålder. Sådant måste man ta hänsyn till i intervjuerna med de olika kandidaterna.

Hur behöver man vara som person för att trivas på Icomera?
Det är viktigt att man är driven och har integritet. Det är också bra om man gillar att arbeta i en snabbfotad miljö. Det är inte så att rollen ändras från dag till dag, men förutsättningarna runt omkring ändras ofta fort. Det kommer ny teknik, nya produkter, nya kunder och nya kundönskemål. Om vi vill fortsätta vara världsledande på det vi gör måste vi också anpassa oss till allt detta. Sen ska man gärna ha nära till skratt, för mitt i allt detta som kan tyckas kaotiskt finns också utrymme och tid för skratt, kollegor emellan. Eller som en kollega som arbetat närmare 15 år på Icomera uttrycker det: ”Det är inte alltid roligt att arbeta på Icomera, men det är aldrig tråkigt!”