AI har snabbt blivit en självklar del av många HR- och Talent Management-processer. Men hur mycket av det vi hör är faktiskt till nytta – och hur mycket är bara hype?
På Maquire Group är vi både nyfikna och pragmatiska. Vi ser ett tydligt värde när AI används rätt – särskilt i våra rekryteringsprocesser och intervjuer. Ett konkret exempel är verktyget från Mentr som vi använder för att transkribera intervjuer. Det sparar tid, ger oss möjlighet att vara fullt närvarande i samtalet och frigör fokus till det som är verkligt viktigt – kandidatupplevelsen och att fatta välgrundade beslut.
Som Axel Ramfjord, grundare av Mentr, uttrycker det:
”Vår grundläggande insikt var att rätt teknologi inte bara ska automatisera processer, utan faktiskt förstärka rekryterarens expertis och intuition. Därför fokuserar vi på att utveckla lösningar som gör rekryterare mer effektiva samtidigt som de bevarar och förstärker den mänskliga faktorn som är så avgörande för framgångsrik rekrytering.”
Vägen till att hitta rätt verktyg har dock inte varit spikrak. Vi har lagt månader på att testa AI-hjälp i olika delar av rekryteringsprocessen, tackat nej till lösningar som inte möter våra behov – och insett att vissa uppgifter fortfarande löses bäst av människor. Det är kanske just här som den stora frågan växer fram: när AI tar över allt fler moment, vilka delar av rekryteringen måste förbli mänskliga? Vi är övertygade om att det i möten handlar om förmågan att bygga tillit med kandidaten och kunden, läsa mellan raderna och förstå de nyanser som inte alltid går att mäta i data.
Vanessa Eklöf, student, beskriver insikterna från sin studie så här:
”AI ger oss inte bara nya verktyg utan det utmanar också hur vi tänker kring kompetens och beslutsfattande. I min studie beskrev många HR-medarbetare AI som en ny kollega och bollplank som frigör tid och öppnar för mer kreativt och strategiskt arbete, men också som en teknik som kräver mer kritiskt tänkande och ett aktivt förhållningssätt. Den stora utmaningen framåt är att våga ställa oss frågan: Vad gör vi med den tid vi sparar? och hur skapar vi verkligt värde i just vår organisation? För den tid vi sparar skapar inte automatiskt värde, utan det vi väljer att fylla den med.”
Till hösten startar dessutom en ny utbildning – som vi haft möjlighet att ge input till – på IHM Business School: AI och Talent Management. Utbildningen riktar sig till dig som vill förstå hur AI kan användas strategiskt i arbetet med att attrahera, utveckla och behålla rätt kompetens.
Moa Libäck, försäljningsansvarig på IHM, berättar:
”AI spelar en allt större roll inom HR, och vi vill bidra till att rusta yrkesverksamma med kunskap som möter framtidens behov. Kursen är en kort distansutbildning som kombinerar strategiska perspektiv med praktiska verktyg – med målet att stötta i att utveckla moderna och hållbara HR-processer. Vi är dessutom väldigt tacksamma för den input vi fått för att kunna säkerställa relevant innehåll på kursen! Ansökan är öppen tom 16 september.”