Dreams in Motion – Vad gör egentligen en Martech Specialist?

    Asia Jouheir arbetar som Martech Specialist på NetClean. Netclean tar fram mjukvara för att förhindra spridning av sexuellt övergreppsmaterial som involverar barn – en otroligt viktig uppgift! Asia är stolt över att få vara del av NetClean, där hon följer data för att analysera mönster och beteenden.

    Du arbetar på NetClean Technologies som Martech Specialist, vad gör du på dagarna?

    Mina dagar ser väldigt olika ut. Som del av marknadsteamet mäter jag och följer upp våra aktiviteter. Jag skapar dashboards för att följa dataflöden och integrerar våra lösningar för att visualisera data som kan användas för effektivisering och som beslutsunderlag. Vidare skapar och optimerar jag våra digitala kampanjer, följer upp våra mål samt bevakar trafiken och beteendet på vår hemsida. Det kanske inte låter så intressant, men jag brinner verkligen för att följa datan för att identifiera mönster och beteenden. Detta utgör i sin tur underlag för beslut som fattas, och även utvärdering av resultat. Allt detta gör vi för att skapa en så bra digital kundresa som möjligt, samt nå våra interna KPI:er.

    Hur kommer det sig att du valde att tacka ja till jobbet?

    Jag hade sedan länge haft som mål att hitta ett bolag som delar mina värderingar. När möjligheten att få bli en del av NetClean presenterades sig kände jag att jag hade hittat rätt. NetClean är ett bolag som skapar en unik lösning som förhindrar spridning av sexuellt övergreppsmaterial på barn. För mig är det kombinationen av produkterna vi utvecklar tillsammans med ambitionen att skapa en bättre värld för världens barn som gör mig till en stolt medarbetare.

    Tjänsten innebär också en stor utmaning för mig, detta i kombination med att vi befinner oss i en stor tillväxtfas. Det ger mig möjlighet att få vara med att skapa och påverka våra processer, och det är riktigt spännande! Från mitt första besök kände jag direkt att jag hittat min plats. I allt från mina fantastiska kollegor till möjligheten att få ta del i företagets utveckling, känner jag att jag är en del av något större!

    Vad vill du ge för tips till andra som är intresserade av den här typen av roll?

    Jag har studerat till affärsingenjör men det skiljer sig från den roll jag har idag. Jag kom in på den här banan genom att visa intresse för marknadsfrågor på en tidigare arbetsplats, och på så vis blev jag erbjuden en roll som E-com analyst. Det var så allt började. Tipset jag kan ge när det gäller Martech är att bygga upp en vana vid att jobba med data, att manipulera och visualisera den för att skapa insikt. En bra erfarenhet, som jag nästan ser som ett måste, är också att bli bekväm med att arbeta operativt med köpsystem för annonser som t ex Google Ads eller Facebook Ads. Det gör det enklare att förstå hur kanalerna genererar sin data, attribuerar den samt hur kanalerna samspelar. Att arbeta operativt underlättar när man går vidare för att rikta in sig på strategi. Man kan verkligen säga att det krävs ett helikopterperspektiv för att ta fram marknadsstrategier.

    logo

    Jerrie Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Jerrie Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Följ oss

    FacebookLinkedInInstagram