Dreams in motion – Sally Johansson i rollen som Key Account Manager på BK Häcken

    Sally Johansson har efter många år som mediasäljare valt att kliva in i fotbollsvärlden som Key Account Manager på BK Häcken. Här berättar hon om sin passion för försäljning och hur hon framåt kommer jobba med sponsring, partnerskap och digital paketering i en organisation som gått från att vara en mindre bollklubb till SM-guldvinnare.

    Grattis till ditt nya jobb som Key Account Manager på BK Häcken! Hur känns det än så länge?

    Det är mycket som händer just nu med tanke på SM-guldet så den senaste månaden har innehållit mycket events och annat. Jag kom in i organisationen under en väldigt bra period och får vara med på en bra resa in i 2023 och 2024. Jag har faktiskt inte jobbat med varken sponsring eller idrott tidigare utan har varit mediasäljare de senaste 12 åren, så detta är nytt för mig! Jag har till och med ogillat fotboll och min man har mutat mig med fotmassage för att få mig att titta på match, haha. Här på anläggningen där vi sitter nu befinner sig också alla fotbollsspelare vilket gör att man även kommer dem nära så min uppfattning om fotboll har reviderats.

    För att säga något kort om min bakgrund så har jag tidigare jobbat på ett säljbolag där vi hade Bonnier News samt LO mediehus som uppdragsgivare. Vi jobbade med print, digitalt material, poddar och sociala medier genom varumärken såsom Vi Föräldrar, Mama och Sköna hem. Där var vi en liten arbetsplats på totalt tio anställda så att komma till BK Häcken är en stor förändring för mig då det är en mycket större organisation där marknad och sälj jobbar superbra tillsammans för att skapa kampanjer ihop med partners. Jag har varit här sedan 1 september och allt började med en riktigt bra onboarding där jag även under de första två veckorna fick träffa alla avdelningscheferna som berättade för mig om varför just de valde BK Häcken och om sina målsättningar framåt. Därefter har jag bland annat påbörjat en sponsringsutbildning med Rättighetsbyrån som jag tycker är fantastiskt bra. Vi äger utöver Gothia Cup även en innebandy cup som heter Gothia innebandy, samtidigt som vi driver Partille Cup.

    Berätta, hur kommer det sig att du hoppade på det här jobbet?

    Jag tycker att försäljning är jättekul och det har jag alltid tyckt, men har nog saknat ett värde tidigare i varför jag gör något. Här får jag jobba med ungdomar och samhällsnytta och blir del av något som gynnar gemenskapen, vilket känns fint. Anledningen till att fick syn på annonsen för tjänsten är att jag haft kontakt med rekryteringskonsult Helene Hagman på Jerrie gällande en annan tjänst tidigare som det då inte blev något med, så när den här tjänsten på BK Häcken dök upp så berättade hon om den och fick mig på kroken.

    Fokus i min roll kommer vara att få in nya kunder samtidigt som jag kommer att lägga fokus på digitala delar och på hur vi kan paketera dem. Jag kommer ha kommersiellt tänk med storytelling och på att det verkligen innebär varumärkesbyggnad att synas på exempelvis en fotbollsarena. Ett exempel är att vi inför 2024 kommer att satsa mycket på hållbarhet och på att hitta partners som är starka inom det området. Jag fick faktiskt in min första kund på just det spåret, PantaMera! Tillsammans med dem kommer vi jobba med hållbarhet bland annat genom att samla ihop pant och göra något kopplat till välgörenhet. Vi jobbar med fyra av FNs globala mål där hållbarhet och jämställdhet ingår. På jämställdhetsspåret har vi ett nytt samarbete med Libresse och tillsammans med dem kommer vi att jobba på att få bort tabun kring menstruation som finns bland både killar och tjejer. Exempelvis har det varit och är fortfarande många unga tjejer som slutar spela fotboll just på grund av mensen, vilket vi vill försöka jobba mot!

    Hur ser nästkommande år ut för er på BK Häcken? Vad är på gång?

    Med tanke på guldet har vi mycket spännande framför oss! Vi har många företag som hör av sig och vill skapa samarbeten inför nästa år så där ligger förstås mycket fokus. Förut var vi en mindre bollklubb och nu är vi SM-guldvinnare och det är givetvis en stor förändring. Ett annat fokus framåt är digital paketering. Vi använde exempelvis Tiktok första gången i somras under Gothia Cup och vi märker att efterfrågan när det kommer till just Tiktok är stor och att marknadsföring därigenom dessutom får enorm räckvidd. Våra samarbetspartners får därigenom inte bara exponering på våra matcher utan får även digitalt innehåll som de själva kan sprida via sina sociala medier. BK Häcken har ett spännande 2023 framför sig!

    logo

    Jerrie Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Jerrie Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Följ oss

    FacebookLinkedInInstagram