Barnfattigdomen i Sverige är ett problem och Majblomman har sett en tydlig ökning i antalet ansökningar om bidrag i ljuset av inflationen.
För Åse Henell, generalsekreterare, är tiderna hektiska. Insamlingen är i gång och samtidigt uppmärksammas Majblomman i medier och det är många samtal, intervjuer och möten. För att kunna möta behoven rekryteras engagerade personer med möjlighet att kunna hålla många tankar i huvudet samtidigt.
Vårt viktigaste fokus just nu är att få så många majblommor som möjligt sålda de närmsta veckorna för att kunna stötta många barn. Behovet av ekonomiskt stöd bland barn har ökat markant under inflationen och vi vill kunna hjälpa till med allt ifrån kläder till fotbollsskor och fritidsaktiviteter.
”Vi söker dig som brinner för alla barns lika värde och har erfarenhet av projektledning och kommunikation.” Detta var inledningen till jobbannonsen som Shohreh Zare läste. Hon sökte, fick jobbet och startar snart sin nya tjänst.
Det känns otroligt bra. Både på grund av uppdraget men också arbetsuppgifterna och kollegorna.
Jag vill stärka Majblommans varumärke och det faktum att vi jobbar mot barnfattigdom. De flesta vet vad Majblomman är men vad uppdraget innebär kan förtydligas.
Teamet hos Majblomman med alla säljare gör ett starkt jobb för att ge barn en bättre framtid. Första dagen såldes blommor för 11,2 miljoner kronor i hela Sverige – en rejäl ökning jämfört med första försäljningsdagen förra året då det såldes för 6,6 miljoner.
Årets majblomma är ljusblå och grön. Den designades av tolvåriga Elsa Schymberg som har döpt den till ”Fred på jorden”. Vill du ge ett bidrag så swisha här.
Tack Majblomman för att vi får vara samarbetspartner – Maquire Group