Dreams in motion – för barnens bästa

    Majblommans riksförbund är en barnrättsorganisation med 15 anställda som sedan 1907 arbetar med barnfattigdom. Utöver att dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn bedriver Majblommans riksförbund även insamling, påverkansarbete och forskning. Organisationen består även av 500 lokalföreningar över hela Sverige.

    Barnfattigdomen i Sverige är ett problem och Majblomman har sett en tydlig ökning i antalet ansökningar om bidrag i ljuset av inflationen.

    För Åse Henell, generalsekreterare, är tiderna hektiska. Insamlingen är i gång och samtidigt uppmärksammas Majblomman i medier och det är många samtal, intervjuer och möten. För att kunna möta behoven rekryteras engagerade personer med möjlighet att kunna hålla många tankar i huvudet samtidigt.

    Åsa Henell, Generalsekreterare på Majblommans riksförbund

    Åse, nu har insamlingen startat, vilket är ditt viktigaste fokus just nu?

    Vårt viktigaste fokus just nu är att få så många majblommor som möjligt sålda de närmsta veckorna för att kunna stötta många barn. Behovet av ekonomiskt stöd bland barn har ökat markant under inflationen och vi vill kunna hjälpa till med allt ifrån kläder till fotbollsskor och fritidsaktiviteter.

    En väldigt viktig kommunikatörsroll

    ”Vi söker dig som brinner för alla barns lika värde och har erfarenhet av projektledning och kommunikation.” Detta var inledningen till jobbannonsen som Shohreh Zare läste. Hon sökte, fick jobbet och startar snart sin nya tjänst.

    Shohreh Zare, Kommunikatör på Majblommans Riksförbund

    Du har precis fått ett nytt jobb. Hur känns det, Shohreh?

    Det känns otroligt bra. Både på grund av uppdraget men också arbetsuppgifterna och kollegorna.

    Fattigdomen bland barn i Sverige är ett problem. Hur vill du som kommunikatör vidareutveckla Majblommans kommunikation och bidra till en ännu starkare barnrättsorganisation?

    Jag vill stärka Majblommans varumärke och det faktum att vi jobbar mot barnfattigdom. De flesta vet vad Majblomman är men vad uppdraget innebär kan förtydligas.

     

    Teamet hos Majblomman med alla säljare gör ett starkt jobb för att ge barn en bättre framtid. Första dagen såldes blommor för 11,2 miljoner kronor i hela Sverige – en rejäl ökning jämfört med första försäljningsdagen förra året då det såldes för 6,6 miljoner.

    Årets majblomma är ljusblå och grön. Den designades av tolvåriga Elsa Schymberg som har döpt den till ”Fred på jorden”. Vill du ge ett bidrag så swisha här.

    Tack Majblomman för att vi får vara samarbetspartner – Maquire Group

    logo

    Jerrie Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Jerrie Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Följ oss

    FacebookLinkedInInstagram