På Göta Energi har jag titeln Kommunikatör, men som en del i det är jag absolut också Content Manager. Som Content Manager ansvarar jag för produktion och planering av all typ av marknadskommunikation. Såväl text som grafiskt och rörligt. Det kan exempelvis vara foldrar och annonser men även videoeditering och animering. Jag gör innehåll för både befintliga och potentiella kunder och min uppgift är att se till att allt känns enhetlig och att det stämmer överens med vad vi vill säga, och hur vi ska säga det.
Utöver produktion av innehåll är även PR och att skriva native-artiklar en del av min kommunikatörsroll. Jag jobbar ganska mycket självständigt men när det gäller strategi och planering så arbetar vi inom marknadsavdelningen tillsammans som ett team.
Jag har varit på fantastiska företag innan jag hamnade på Göta Energi, men de flesta har varit relativt små. Och därmed också marknadsavdelningen – ofta en-två personer. Det har visserligen gjort mig kompetensmässigt bred, men jag är bäst i lag och har därför länge velat vara en del av ett team. Där alla har sin roll, och där man kan nörda ner sig, vara nischad, helt enkelt. Och det har jag fått här även om min roll fortfarande är relativt bred.
Och sedan är jag faktiskt kund hos Göta Energi sedan många år, så det känns bra att jobba för ett företag och varumärke jag själv har en relation till sedan tidigare och tycker om!
Jag tror att bredd – möjligheten att jobba med text såväl som bild och rörligt – är ett bra kort att ha på hand om man ska bli Content Manager. Då kan man jobba på företag i olika storlekar. Det är få marknadsavdelningar som är så stora att man har en person för varje uppgift. Om bredden känns tråkig kan du ju utveckla dig och fördjupa dina kunskaper senare, om du vill. Antingen beroende på vad som känns roligast för dig just nu eller efter behov i din nuvarande arbetssituation.
Jag tror även att det kan vara bra att ha kunskap och erfarenhet av designverktyg så jag skulle rekommendera att du lär dig Indesign och Photoshop.