Att kliva in i en chefsroll på ett nytt bolag under 2020 har självklart varit speciellt. Vi har fått mötas och lära känna varandra digitalt vilket har gjort själva lagbyggandet till en större utmaning. Jag tycker dock att det har gått förvånansvärt bra! Kommunikationschefen som jag tog över efter hade lagt en bra grund och för mig har det handlat om att förädla det som var bra, förbättra det jag kan och identifiera potential att utveckla. Higab äger och förvaltar många av de hus som är karaktäristiska för Göteborg såsom Kronhuset, Stora Saluhallen, Gamla Ullevi och Stora Teatern. Därför blir en viktig del av arbetet att visa vad Higabs medarbetare gör för att vårda och utveckla husen som gör Göteborg till Göteborg. Jag är särskilt stolt över vårt ökade fokus på att nå ut med våra nyheter och skapa ett intressant flöde i våra sociala medier. Dessutom har jag och Higabs VD under året arbetat med ledningsgruppens utveckling och tillsammans med min avdelning har vi drivit ett arbete kring vår företagskultur och förväntningarna kring hur framtidens arbetssätt kan utvecklas. På många sätt har det varit ett oerhört omväxlande år med både strategiskt och operativt arbete samtidigt som tiden har rusat på i ett enormt tempo. Detta självklart för att det har varit mycket att göra, men kanske främst för att jag har så roligt på jobbet.
Higabs uppdrag är att vårda och utveckla byggnader för ett levande Göteborg. Vi är exempelvis precis klara med ombyggnationen av Stadsteatern och i Konserthuset invigs i höst en orgel i världsklass, vilket har varit ett oerhört komplext arbete för att inte påverka den byggnadsminnesförklarade interiören eller akustiken i konsertsalen negativt. Projektet med orgeln kan man kan läsa om här. Framåt kommer upprustningen av Feskekörka att accelerera samtidigt som vi utvecklar området kring Slakthuset för att skapa en ny destination inom mat, dryck och design. Det är oerhört många som är intresserade av vad som händer med byggnaderna i Göteborg och vi kommunicerar så mycket vi bara hinner. På Higab har vi engagerade medarbetare som brinner för sitt uppdrag, vilket gör att det känns extra viktigt att se till att såväl våra hyresgäster som allmänhet och stadens politiker kan följa insatserna och på så sätt få kännedom kring den stadsutveckling som sker.
Jag tror att nyckeln är att vara nyfiken och kunna se saker ur flera perspektiv. Ska du in i ett kommunalt bolag eller förvaltning så måste du vara bekväm med det faktum att verksamheten medialt granskas och rapporteras om. Det innebär att du måste stå stadigt och vara trygg i din roll, veta hur du bygger kommunikation i flera steg och dessutom besitta ett stort mått av både driv och kreativitet. Sedan behöver du ha förmågan att bygga team – själv är du ingen, tillsammans är ni allt. Rekryteringsprocessen som tog mig hit var gedigen och det gav mig verkligen möjligheten att stanna upp och fundera kring om rollen och bolaget var rätt för mig. En sak som stack ut var att jag fick träffa ledningsgruppen som ett led i rekryteringsprocessen, vilket var värdefullt. Jerries Helene Hagman gjorde ett fantastiskt jobb som rekryteringskonsult och hon skapade en atmosfär som gjorde att jag kunde vara mig själv och ställa frågor utifrån mitt perspektiv. Hon var såklart Higabs representant, men fick mig att känna att hon även var min. Vid det tillfället hade jag ett jobb som kommunikationschef på ett konsultbolag, vilket jag trivdes jättebra med. Att ta steget och byta jobb var därför inte alls självklart för mig och att kunna ställa de frågor jag hade och få en klar bild av företaget innan var därför avgörande.