Dreams in motion – vad gör en Motion Graphic Artist?

    Daniel Lidén  – om att jobba som Motion Graphic Artist

    Jerrie genomförde under 2019 rekrytering av Motion Graphic Artist till Polestar. Daniel Lidén som fick jobbet berättar vad hans roll innebär och vad det var som fick honom att söka jobbet. I takt med Polestars tillväxt har Daniels roll utvecklats och idag har han ansvar för en del av filmproduktionen och kan agera både som producent, regissör och editor.

    Vad gör egentligen en Motion Graphic Artist?

    När jag började hos Polestars Brand Marketing avdelning handlade jobbet om att hjälpa till att sätta ett maner för det rörliga innehållet och skapa innehåll och mallar som skall vara guidelines för alla våra marknader. Det var också mitt ansvar att säkra upp att den rörliga media som togs fram följde varumärkets standard.

    Vad var det som fick dig att söka den här rollen?

    Från början var det företaget som lockade. Jag hade följt Polestar i media från första start. Tjänsten innehöll ämnen jag var utbildad i och hade jobbat med. De egenskaperna som stod i annonsen kände jag matchade mig och det handlade också om att klippa film och hantera kameran, vilket jag älskar.  Även om rollbeskrivningen inte fyllde allt som jag ville göra så var det ett steg in i ett spännande företag.  Jag var lite orolig över att jag skulle bli en liten pusselbit i en jättestor organisation – Motion Graphic kan vara begränsat – men efter en dialog med min blivande chef kände jag att det skulle bli ett bredare uppdrag med mer ansvar.

    Har din roll förändrats från start till idag?

    Polestar är ju ett ungt företag som expanderar fort och det gick därför ganska snabbt från den första tjänsten till en ny annorlunda roll som idag handlar om att ansvara för en del av våra filmproduktioner. Beroende på produktion, agerar jag allt från producent till regissör eller editor. Idag fokuserar jag på olika former av Storytelling och ingår i en grupp som jobbar både med text och bild. Vi försöker skapa en nyfikenhet för vårt varumärke hos människor som kanske inte är så intresserade av bilar eller fått upp ögonen för vårt varumärke än. Vi skapar content där ämnet i sig lockar och därifrån kopplar ihop det med vår produkt. Det inlägget med störst engagemang har varit träffen mellan Polestar och Koenigsegg, där vår VD och chefsdesigner träffade deras VD och chefsdesigner, som fick väldigt mycket spridning.

    Hur jobbar ni med idéerna?

    Vi har möten varje vecka och planerar både på lång och kort sikt och kör även ren brainstorming. Många idéer kommer från den egna organisationen och det gäller att hålla sig uppdaterad och intervjua sina kollegor. Vad gör man på bildesign? De kanske utvecklar nytt material. Inte ens jag visste att vi gör mattor av övergivna fisknät. Typiskt en sådan information som dök upp på ett sådant möte

    Vad har varit den roligaste/mest utmanande upplevelsen så här långt?

    Lanseringen av Polestar Precept. Det började med att vår VD såg en film jag gjort och ville att jag skulle göra något liknande fast i en mycket större skala.  Lanseringen var över hela världen och vi hade 3 veckor på oss. Jag byggde storyn med att först filma vår VD, till att filma när vi kör bilarna. Jag fick ansvara för hela produktionen, inte bara delar av produktionen.  Jag hade aldrig haft ett så stort ansvar tidigare och att få den tilliten från företaget och även få rapportera direkt till vår VD var verkligen roligt och utmanande. Det var ett jättehögt tempo, många beslut och stressigt men det gjorde inget, jag njöt varje sekund.

    Vilka är dina bästa tips till andra som vill ha en liknande tjänst?

    Våga söka en tjänst som kanske inte är definierad som din drömtjänst men tar dig ett steg på vägen. Man kan alltid lära sig saker. Brinner du för området du söker, våga och sen lär du dig medan du jobbar med det. Min uppfattning är att det värderas högre att du brinner för ämnet än att du är den mest erfarna.

    logo

    Jerrie Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Jerrie Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Följ oss

    FacebookLinkedInInstagram