Den stora trenden just nu är konjunkturen. Det senaste året har volymerna av ansökningar plötsligt ökat markant. Det är första gången på många år som det är ett faktum, vilket gör att det nu har blivit ett helt annat utgångsläge för rekryteringsbolagen. Frågeställningar som vi brottades med för kanske 10 år sedan, bland annat att göra ansökningsprocessen så smidig och enkel som möjligt, upplever jag har förändrats. Nu börjar en del av våra kunder och andra i branschen bygga längre frågeformulär eftersom de på grund av ökade ansökningar behöver hjälp att screena kandidater. Jag vidhåller dock fortfarande att man bör göra det så enkelt som möjligt för kandidaten. För vissa branscher gäller dock fortfarande utmaningen att få in fler kandidater och här vill man förstås att kandidaten ska kunna skicka in en ansökan/intresseanmälan så enkelt som möjligt, helst bara en knapp eller ett ping. Här tror vi att AI framöver kommer kunna hjälpa kandidaten att sammanställa sina kontaktuppgifter och digitala CV så ansökan går ännu enklare. Vi tror också att AI kan bistå kandidaten framöver, att få förslag på, och komma i kontakt med de bolag som passar kandidatens profil.
Kandidaten kan idag få hjälp av ChatGPT för att sätta ihop ett CV och på så sätt är kandidatupplevelsen enklare idag, men eftersom vissa företag inte ens vill ha CV så kommer kandidatupplevelsen alltid att skilja sig åt. När det gäller reach out – att söka efter kandidater – så ser vi idag en trend i att företag kommunicerar mycket med kandidaterna på LinkedIn. Här kan man ställa sig frågan om det är bra eller dåligt? Och svaret är nog väldigt individuellt. Jag tror att det framåt kommer fler tjänster inom AI som hjälper rekryteringsföretag att nå ut till kandidater på bästa sätt, exempelvis verktyg som ger förslag på hur du på bästa sätt ska adressera en person som har en viss profil för att väcka intresset för det aktuella jobbet.
Under kandidatresans gång anser jag att det finns en del saker med AI som är positiva för kandidaten. Exempelvis att med hjälp av AI-verktyg spela in intervjun och på så sätt se till att rekryteringskonsulten till 100% kan fokusera på kandidaten, säkerställa att viktiga frågor inte missas, få in data direkt i rekryteringsverktyget så att det blir sökbart och dessutom ge kandidaten en transkribering eller sammanfattning av intervjun. Vi ligger i framkant när det gäller samarbete med företag som erbjuder transkriberingsverktyg, och det kommer så småningom att integreras i Ponty.
Inför de tillfällen när kandidaten ska träffa kunden, så har vi också kommit långt med vårt eget system för att kunna presentera kandidaterna på bästa möjliga sätt. Även om detta kanske inte direkt påverkar kandidatupplevelsen så finns det positiva aspekter för kandidaten.
En kandidat som inte var aktuell för en viss roll kan vara superaktuell för ett annat jobb. Med hjälp av AI, är vi på väg mot, att kunna generera förslag på kandidater som är lämpliga. Att kandidaten inte bara försvinner bort efter att en process är avslutad utan blir aktuell för andra jobb är positivt för kandidaten. Här ser jag en möjlighet men också en fara. Om vi skulle låta AI göra detta jobbet och kommunicera med potentiella kandidater så skulle kandidater få mängder av mail och det skulle bli väldigt svårt att hantera. Här blir den mänskliga relationen mellan kandidaten och rekryteringskonsulten fortsatt viktig.
En grundinställning som vi på Ponty har är att AI ska inte ersätta utan AI ska stödja. Och man ska skilja på automation och AI. Vi kommer lägga tid på att utveckla Ponty under de kommande åren för att stödja både kandidaten och rekryteringskonsulten. Vi är redan långt framme med integrationer med verktyg som hjälper till att fånga upp kandidater som kan vara lätta att missa, men även transkriberingsverktyg som jag nämnt är något vi ser skulle vara positivt både för rekryteringsbolaget och kandidaten.
Något som jag tycker att många rekryteringsbolag är otydliga med är att sätta rätt förväntningar. Det handlar om att under hela kandidatresan vara tydlig i kommunikationen med kandidaten om vad du kan förvänta dig och sedan hålla kvar vid det. Att vara tydlig redan från början av ansökningsprocessen och hur du återkopplar tror jag påverkar kandidatupplevelsen mycket. För Pontys del arbetar vi här snarare med automation än AI, exempelvis genom att bygga in påminnelser i Ponty-systemet, att systemet triggas när något har hänt.
Vi som leverantör är väldigt kundfokuserade och utgår mycket från hur ska vi hjälpa rekryteringsföretag att spara tid, lägga mer tid på kandidatupplevelsen istället för systemet och det i sin tur leder förhoppningsvis till en bättre kandidatupplevelse.