Jag blev imponerad över hur snabbt bolaget agerade – man ställde inte in utan man ställde om. Det var spännande att se den kraften som fanns i organisationen och det var tack vare alla duktiga medarbetare. HR-frågorna kom på agendan just då så det kändes bra att vara på plats. Jag kände att min roll behövdes och att jag kunde vara med och bidra i de HR-frågor som var i fokus just då med allt från hemarbete, arbetsmiljöfrågor, chefsstöd och oroliga medarbetare. Att jag har lång erfarenhet som HR-chef gör att jag kan känna mig trygg – i oroliga tider behöver man många gånger bara någon som är trygg.
Jag trivs extremt bra med blandningen av både operativt och strategiskt arbete och det var lite därför det här jobbet lockade mig. Vi befinner oss just nu i ett läge där man behöver ställa om organisationen för att kunna stötta besöksnäringen på bästa sätt framöver då denna bransch drabbats extremt hårt av Coronapandemin. För oss som bolag har det bland annat inneburit att det stora jubileumsprogrammet för 400-årsjubileet flyttar fram från 2021 till 2023. Det som är mest utmanande just nu är att stötta affärsområdescheferna i hur de ska tänka långsiktigt och strategiskt, men samtidigt fundera kring hur vi snabbt kan ta hand om de operativa frågorna som dyker upp i och med alla dessa förändringar som sker. Som HR-chef är det extra viktigt att hålla huvudet kallt och hjärtat varmt i dessa situationer.
HR-chef
Inom HR jobbar vi för att attrahera och rekrytera nya medarbetare som kan bidra till de mål vi sätter upp. Sedan har vi employer branding-arbete för att vi ska vara en attraktiv arbetsgivare som man ska vilja komma till, trivas hos och stanna kvar hos. På HR-avdelningen jobbar vi mycket genom andra, det handlar mycket om att stötta cheferna för att i sin tur skapa en organisationskultur som kan möta de mål vi har. En bra HR-avdelning är lite som smörjmedlet i maskineriet, det handlar om att hitta rätt personer som kan vara med och utveckla bolaget.