Det är viktigt att man tänkt till hur behovet kommer att se ut framåt. Vad är organisationens framtida plan och hur ska den korrelera med säljrekryteringen? Försök se bortom det nutida behovet, tänk långsiktigt och identifiera att kandidaten har kompetens och vilja att följa företagets utsatta mål och ambitioner.
Enligt min erfarenhet har de flesta säljare prestation och erkännande som främsta drivkrafter, det är därför viktigt att man kan tillgodose dessa drivkrafter i ledarskapet och i rollens uppbyggnad.
Lyft gärna hur mycket frihet under ansvar rollen erbjuder, min erfarenhet är att säljare ofta trivs med att styra sin egen tid, men inom satta ramar. Var noga med vilka förväntningar som finns hos er som arbetsgivare, men glöm inte att berätta om ert företags EVP och förmåner. Det är lika viktigt att ni ska trivas med kandidaten som att kandidaten ska trivas med er.
Berätta gärna också om organisationen och vad ledarskapet präglas av. Är ni ett företag som är noga med att mäta prestation, berätta då om era KPI:er. Det handlar inte om att hitta den bästa säljaren, utan den säljaren som är bäst för er.
När det som är viktigast för kunden också är det viktigaste för kandidaten. Alltså att man har samma drivkrafter både gällande arbetets utförande, kollegialt och värderingsmässigt. Och glöm inte magkänslan, den är så viktig, framförallt när man rekryterar säljare.