Hur fångar du en säljare?

    Just nu rekryterar Jerrie-konsulten Frida Dire både Key Account Manager och Account Manager till flera av våra kunder. Hon svarar på tre snabba frågor om hur man kan tänka i samband med att man ska rekrytera säljare.

    Vad tycker du är viktigt att tänka på innan man rekryterar en säljare?

    Det är viktigt att man tänkt till hur behovet kommer att se ut framåt. Vad är organisationens framtida plan och hur ska den korrelera med säljrekryteringen? Försök se bortom det nutida behovet, tänk långsiktigt och identifiera att kandidaten har kompetens och vilja att följa företagets utsatta mål och ambitioner.

    Enligt min erfarenhet har de flesta säljare prestation och erkännande som främsta drivkrafter, det är därför viktigt att man kan tillgodose dessa drivkrafter i ledarskapet och i rollens uppbyggnad.

    Vad är viktigt att få med i annonstexten för att attrahera en säljare?

    Lyft gärna hur mycket frihet under ansvar rollen erbjuder, min erfarenhet är att säljare ofta trivs med att styra sin egen tid, men inom satta ramar. Var noga med vilka förväntningar som finns hos er som arbetsgivare, men glöm inte att berätta om ert företags EVP och förmåner. Det är lika viktigt att ni ska trivas med kandidaten som att kandidaten ska trivas med er.

    Berätta gärna också om organisationen och vad ledarskapet präglas av. Är ni ett företag som är noga med att mäta prestation, berätta då om era KPI:er. Det handlar inte om att hitta den bästa säljaren, utan den säljaren som är bäst för er.

    Hur vet man vem som kommer vara rätt för den här tjänsten?

    När det som är viktigast för kunden också är det viktigaste för kandidaten. Alltså att man har samma drivkrafter både gällande arbetets utförande, kollegialt och värderingsmässigt. Och glöm inte magkänslan, den är så viktig, framförallt när man rekryterar säljare.

     

    logo

    Jerrie Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    031-303 30 50
    kontakt@jerrie.se

    Jerrie Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    08-580 800 50
    kontakt@jerrie.se

    Följ oss

    FacebookLinkedInInstagram