Sanna Mogren, Marknadsansvarig – så bygger Goodfellow sitt varumärke

    Att få skapa något från grunden är en möjlighet som inte kommer ofta. För Sanna Mogren, som fick jobbet som marknadsansvarig på Goodfellows, var det just denna chans som lockade – att bygga en helt ny marknadsfunktion och sätta strategierna för framtiden i en spännande bransch där digitalisering och AI står i fokus. Här får vi höra mer om Goodfellows varumärkesarbete, företagskultur och vilka marknadsföringstrender som ser ut att ha stor påverkan framåt.

    Vad var det som lockade dig att söka jobbet som Marknadsansvarig på Goodfellows?

    Att få bygga en marknadsfunktion från grunden är en möjlighet som inte dyker upp varje dag – en utmaning som verkligen fångade mitt intresse. Rollen som marknadsansvarig var ny på Goodfellows och jag såg det som en chans att forma både strategier och arbetssätt från grunden. IT-branschen, som är i ständig utveckling, kändes dessutom som en spännande bransch att arbeta inom, särskilt nu när digitalisering och AI står högt på agendan för många företag.

    En annan del som fångade mitt intresse var Goodfellows starka varumärke. Det var tydligt att Goodfellows vågade sticka ut i branschen. Jag gillade deras personliga och kreativa tonalitet samt hur deras erbjudande bygger på ärlighet, med fokus på gemensam framgång tillsammans med deras kunder.

    Det är viktigt för mig att jag kan stå bakom det företag jag representerar. Redan under intervjuerna märkte jag att Goodfellows hade en varm och inkluderande kultur, stark entreprenörsanda och ett stort förtroende för sina medarbetare. Det var avgörande för mig och något jag idag är tacksam över att få vara en del av.

    Utifrån företagsnamnet låter det som att ni är ett schysst bolag, vill du berätta mer om er företagskultur och hur ni förmedlar den genom marknads- och kommunikationsarbetet?

    Absolut, Goodfellows är verkligen ett schysst bolag! För oss handlar det om att vara en Goodfellow både internt och externt. Det innebär att vi skapar värde för våra kunder, stöttar varandra och strävar efter långsiktiga relationer. Namnet Goodfellows kom faktiskt till genom kundintervjuer som vår tidigare reklambyrå genomförde – något som fortfarande gläder oss och som vi alltid strävar efter att leva upp till.

    En av våra grundprinciper är att göra det enkelt för våra kunder och möta dem med transparens, vilket speglas i vårt erbjudande utan långa bindningstider och med fasta priser. Vi fokuserar alltid på det unika kundbehovet för att skapa skräddarsydda lösningar som ger bäst resultat i just deras verksamhet.

    Vår kultur präglas av samarbete, entreprenörsanda och en familjär gemenskap. Vi har flera årliga traditioner, så som 5-kamp och julgranhuggning, som är viktiga för att stärka vår gemenskap. Under vår julgranshuggning bjuder vi dessutom in kunder och deras familjer, ett fint tillfälle att umgås familjer sinsemellan och bjuda på årets julgran.

    Hur arbetar ni med att bygga och stärka Goodfellows varumärke?

    För oss handlar varumärkesbyggande om att leva våra värderingar varje dag. Det är inte stora ord eller flashiga kampanjer som gör skillnad, det är att skapa förtroende genom långvariga relationer. Vi är övertygade om att goda relationer leder till flera goda relationer.

    En viktig del i vårt varumärkesarbete är att skapa plattformar för dialog och kunskapsdelning. Detta inkluderar våra strategidagar, ExecuITve Mornings, där vi hjälper våra kunder att hålla sig uppdaterade i en tid då digitaliseringen omformar affärslivet. Fokus ligger på insikter och lösningar som kan skapa värde här och nu. Vi arrangerar även mindre forum där våra kunder får möjlighet att inspirera varandra och diskutera gemensamma utmaningar och lösningar, vilket har varit väldigt uppskattat.

    Vilka trender ser du inom marknadsföring just nu som du tror kommer ha stor påverkan på Goodfellows framöver?

    En fortsatt relevant trend inom marknadsföring är övergången till mer autentiskt innehåll för att bygga ett förtroendeingivande varumärke. Vi har lämnat det tillrättalagda innehållet bakom oss och ser nu hur mer vardagligt innehåll skapar större engagemang och trovärdighet. För oss innebär det ännu mer fokus på Employee Generated Content (EGC) och User Generated Content (UGC) för att skapa ärliga och starka relationer mellan våra kunder och oss som individer snarare än som företag.

    Självklart kan man inte bortse från utvecklingen av artificiell intelligens som fortsätter att revolutionera även inom marknadsföring. AI effektiviserar till exempel marknadsprocesser och möjliggör en helt ny nivå av personalisering. Även sättet vi söker oss till information är i förändring. Röststyrda sökningar och verktyg som ChatGPT kommer påverka hur vi skapar innehåll för att fortsatt vara träffbara. Det är en spännande period vi står inför och vi är redo att omfamna de möjligheter AI erbjuder, inte bara för att stärka vårt arbete utan framför allt för att skapa ännu större värde för våra kunder.

    Just nu rekryterar Jerrie rollen som Teamlead Kundtjänst till Goodfellows Infra. Är du en inspirerande ledare som brinner för att utveckla människor och skapa välfungerande team? Vill du leda en engagerad och mycket kompetent grupp supportmedarbetare och bidra till hög kundnöjdhet? Då kan rollen som Teamlead vara något för dig.

    logo

    Jerrie Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Jerrie Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Följ oss

    FacebookLinkedInInstagram