För oss i marknadsteamet är det viktigt att få en tydlig bild av vad tjänsten handlar om och vad som krävs för rollen. För att göra ett bra searcharbete och målgruppsanpassa annonsen i sociala medier tar vi ett uppstartsmöte med den rekryteringskonsult som ansvarar för uppdraget för att få veta mer om både företaget och rollen. Vi går till exempel igenom vilken erfarenhet och profil kandidaten kan tänkas ha och diskuterar lämpliga titlar, bolag och branscher. Genom ett gediget search- och marknadsföringsarbete skapar man förutsättningar för att hitta rätt kandidat till rätt tjänst men oavsett vad man gör så handlar det i slutändan om att företaget ska vara intresserad av kandidaten och lika viktigt – kandidaten ska vilja bli en del av företaget.
För några år sedan fick vi nästan alla ansökningar från våra jobbannonser i dagstidningar. Nu krävs det smarta och integrerade teknologier för att lyckas skapa ett bra urval av kandidater. Om vi bara skulle lägga ut annonser på jobbsiter, så som Blocket Jobb och Arbetsförmedlingen, skulle vi endast få in ansökningar från personer som aktivt söker jobb. Sannolikt har många kandidater med kundens önskade profil redan ett jobb och därför är det viktigt att hitta vägar för att nå ut även till dem.
Vi söker kandidater på LinkedIn, Google och med smarta verktyg, plugins, digitala forum och självklart också i våra egna databaser. Vi använder oss också av retargeting annonsering, vilket hjälper oss att tipsa personer om tjänster inom ett yrkesområde som de tidigare visat intresse för. Forskning visar att drygt 80% kan tänka sig att byta jobb om rätt möjlighet dyker upp och därför vet vi att det är viktigt att synliggöra våra tjänster på flera olika sätt.