Vad är bästa sättet att nå ut med en jobbannons?

    Det räcker inte alltid att ha en intressant tjänst och tillgång till att publicera på en jobbsajt, de flesta av oss har sannolikt redan ett jobb som vi trivs med, och browsar inte platsbanken varje kväll. Det handlar mer om att kunna göra tjänsten lättillgänglig för kandidaten istället för att kandidaten själv ska hitta tjänsten. Mycket har förändrats under de senaste åren. I detta inlägg får ni läsa mer om hur vi på Jerrie och Maquire tänker när det gäller marknadsföring, sociala medier och search.

    I era roller på marknadsavdelningen stöttar ni rekryteringskonsulterna på Jerrie och Maquire i deras uppdrag att tillsätta tjänster med hjälp av search, sociala medier och annonsering. Hur går ni tillväga för att hitta rätt kandidat till rätt tjänst?

    För oss i marknadsteamet är det viktigt att få en tydlig bild av vad tjänsten handlar om och vad som krävs för rollen. För att göra ett bra searcharbete och målgruppsanpassa annonsen i sociala medier tar vi ett uppstartsmöte med den rekryteringskonsult som ansvarar för uppdraget för att få veta mer om både företaget och rollen. Vi går till exempel igenom vilken erfarenhet och profil kandidaten kan tänkas ha och diskuterar lämpliga titlar, bolag och branscher. Genom ett gediget search- och marknadsföringsarbete skapar man förutsättningar för att hitta rätt kandidat till rätt tjänst men oavsett vad man gör så handlar det i slutändan om att företaget ska vara intresserad av kandidaten och lika viktigt – kandidaten ska vilja bli en del av företaget.

    Mycket har hänt sedan jobbannonser prydde dagstidningar och telefonsamtal var vanligaste sättet att söka jobb. Vad är bästa sättet att nå ut till kandidater idag?

    För några år sedan fick vi nästan alla ansökningar från våra jobbannonser i dagstidningar. Nu krävs det smarta och integrerade teknologier för att lyckas skapa ett bra urval av kandidater. Om vi bara skulle lägga ut annonser på jobbsiter, så som Blocket Jobb och Arbetsförmedlingen, skulle vi endast få in ansökningar från personer som aktivt söker jobb. Sannolikt har många kandidater med kundens önskade profil redan ett jobb och därför är det viktigt att hitta vägar för att nå ut även till dem.

    Vi söker kandidater på LinkedIn, Google och med smarta verktyg, plugins, digitala forum och självklart också i våra egna databaser. Vi använder oss också av retargeting annonsering, vilket hjälper oss att tipsa personer om tjänster inom ett yrkesområde som de tidigare visat intresse för. Forskning visar att drygt 80% kan tänka sig att byta jobb om rätt möjlighet dyker upp och därför vet vi att det är viktigt att synliggöra våra tjänster på flera olika sätt.

    logo

    Jerrie Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Jerrie Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Följ oss

    FacebookLinkedInInstagram