Vill du verkligen jobba med rekrytering?

    Vill du ha världens roligaste jobb? Så skrev Åse Torbjär i början av 2000-talet i en jobbannons. Jag läste annonsen och tänkte att nu sjutton skall jag byta bransch. Det blev inte just det jobbet men några samtal senare fanns en ännu bättre matchning ledig och jag startade min bana i rekryteringsbranschen.

    Vad skiljer i rekryteringsprocessen då mot nu?

    Största skillnaden är jämvikten mellan företag och kandidater. Förr var målet med intervjun ofta att punktera kandidatens berättelser och sätta dit personen med kluriga frågor och be om exempel i oändlighet. Maktfördelningen vägde tungt till företagets fördel. ”Du skall vara glad att du får jobba här” mot idag ”Vi vill gärna ha din kompetens, hur kan vi mötas?”

    Om du tror att kompetensbaserad intervjumetodik är något nytt så vill jag säga att det jobbade jag aktivt med redan 2008. Att välja bort magkänsla och igenkänning, införsäljningsförmåga, ålder, kläder, utseende och fokusera på att jämföra kompetens, kunskap och förmåga är rekryterarens ständiga utmaning.

    Självskattningar och färdighetstester har alltid ingått i processen, de har utvecklats och gjorts mer användarvänliga. Någon som kommer ihåg testet som gick ut på att sortera skruv och mutter på tid?

    Allt har ju såklart blivit mer digitalt och vi har fler webmöten som ersätter fysiska möten och mejl, medan chat, mess och digitala referenser ersätter många telefonsamtal. Stegen i rekryteringsprocessen är dock i stort sett de samma idag som i början av 2000-talet.

    Vilka tips och råd skulle jag vilja ge mitt juniora rekryterings-jag?

    1 – Jobba hållbart

    Tänk långsiktigt och hållbart när du rekryterar. Det finns inget gott som kommer ur att pusha en kandidat in i en anställning på grund av att du måste nå dina rekryteringsmål. Ge kandidaten och företaget tid att lära känna varandra och välja varandra. Då minimerar du risken för reklamation.

    2 – Våga fråga

    Kravprofilen du sätter tillsammans med din kund är viktig, kör inte på för fort här. Var nyfiken och var inte rädd för att ställa ”dumma” frågor kring både utmaningar och möjligheter. Se till att du känner dig trygg med vad du skall rekrytera. Kravprofilen ska kunna visas för dina kandidater så se till att den är informativ, strukturerad och transparent

    3 – Öva på feedback

    Att kunna ge riktigt bra feedback till både kund och kandidat är svårt och man behöver öva. Att berätta för någon att hen misslyckats på färdighetstester eller inte har tillräcklig kompetens är enklare än att ge feedback kring personlighet. Fråga om du får ge feedback. Det är inte alla som vill eller kan ta emot den. Öva på dina kollegor.

    4 – Var ärlig och snäll

    Att söka jobb är tufft. Var hjälpsam när kandidater hör av sig och vill ha dina synpunkter på ett CV eller be om råd i allmänhet. Tiden är väl investerad. Tänk på att just den kandidaten kan bli din största ambassadör och kanske en stor kund i framtiden.

    Ångrade jag mitt val av yrke och branschbyte? Nix, detta är världens roligaste jobb!

    logo

    Jerrie Göteborg

    Mässans gata 18 (vån 8)
    412 51 Göteborg

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Jerrie Stockholm

    Klarabergsviadukten 70
    107 24 Stockholm

    +46 10 330 08 44
    kontakt@jerrie.se

    Följ oss

    FacebookLinkedInInstagram